17 marca 2020 geografia V
Jeśli możesz – wydrukuj poniższą instrukcję i skreślaj punkty, które już zrobiłeś.
Nie wysyłaj elektronicznie wykonanych zadań, jeśli nie ma przy nich instrukcji „Wyślij do ..(termin)”. Prace będą sprawdzone po naszym powrocie do szkoły.
Temat do zapisania w zeszycie: Pogoda a klimat - charakterystyka klimatów, czytanie klimatogramów
Powtórzenie z poprzedniej lekcji
- Przypomnij sobie składniki pogody, przyrządy do ich pomiaru i jednostki, w których mierzymy poszczególne składniki.
Nowa treść
- Przeczytaj ze str. 103 w podręczniku definicję klimatu. Przepisz ją do zeszytu.
- Zastanów się, czym różni się pogoda od klimatu?
Pogoda – to stan atmosfery teraz. Klimat – to stan atmosfery zazwyczaj w tym miesiącu czy o tej porze roku.np. Pada deszcz – to pogoda. Zimą najczęściej pada śnieg – to klimat.
- Rozwiąż ćwiczenie 1 str. 1 w zeszycie ćwiczeń.
- Przeczytaj samouczek o Elementach klimatogramu i Jak czytać klimatogram ze stron 103-104 w podręczniku. Jeśli czegoś nie rozumiesz- spytaj starszego rodzeństwa lub kogoś dorosłego.
- Wykonaj ćwiczenie 2 w zeszycie ćwiczeń str. 61
- Przeczytaj Samouczek ze str. 105 w podręczniku Jak obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów.
- Przeczytaj Samouczek z zeszytu ćwiczeń str. 62 Wykonaj ćwiczenie 3.
- Przeczytaj Samouczek ze str. 63 w zeszycie ćwiczeń. Wykonaj ćwiczenie 4.
- Obejrzyj mapę Średnia roczna temperatura powietrza na Ziemi ze str. 106 w podręczniku.
- Odpowiedz na pytanie: W których miejscach Ziemi są najniższe a w których najwyższe temperatury.
- Obejrzyj mapę Roczna suma opadów atmosferycznych na Ziemi.
- Odpowiedz na pytanie: W których miejscach świata są najwyższe a w których najniższe opady?
Podsumowanie
- Przeczytaj wypunktowany tekst ze str. 106.
- Rozwiąż w zeszycie zadanie 3 str. 107 z podręcznika.
Dla chętnych
Rozwiąż w zeszycie zad. str. 107 z podręcznika