17 marca 2020 geografia V

Jeśli możesz – wydrukuj poniższą instrukcję i skreślaj punkty, które już zrobiłeś.

Nie wysyłaj elektronicznie wykonanych zadań, jeśli nie ma przy nich instrukcji „Wyślij do ..(termin)”. Prace będą sprawdzone po naszym powrocie do szkoły.

Temat do zapisania w zeszycie: Pogoda a klimat - charakterystyka klimatów, czytanie klimatogramów

Powtórzenie z poprzedniej lekcji

  1. Przypomnij sobie składniki pogody, przyrządy do ich pomiaru i jednostki, w których mierzymy poszczególne składniki.

Nowa treść

  1. Przeczytaj ze str. 103 w podręczniku definicję klimatu. Przepisz ją do zeszytu.
  2. Zastanów się, czym różni się pogoda od klimatu?

Pogoda – to stan atmosfery teraz. Klimat – to stan atmosfery zazwyczaj w tym miesiącu czy o tej porze roku.np. Pada deszcz – to pogoda. Zimą najczęściej pada śnieg – to klimat.

  1. Rozwiąż ćwiczenie 1 str. 1 w zeszycie ćwiczeń.
  2. Przeczytaj samouczek o Elementach klimatogramu i Jak czytać klimatogram ze stron 103-104 w podręczniku. Jeśli czegoś nie rozumiesz- spytaj starszego rodzeństwa lub kogoś dorosłego.
  3. Wykonaj ćwiczenie 2 w zeszycie ćwiczeń str. 61
  4. Przeczytaj Samouczek ze str. 105 w podręczniku Jak obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów.
  5. Przeczytaj Samouczek z zeszytu ćwiczeń str. 62 Wykonaj ćwiczenie 3.
  6. Przeczytaj Samouczek ze str. 63 w zeszycie ćwiczeń. Wykonaj ćwiczenie 4.
  7. Obejrzyj mapę Średnia roczna temperatura powietrza na Ziemi ze str. 106 w podręczniku.
  8. Odpowiedz na pytanie: W których miejscach Ziemi są najniższe a w których najwyższe temperatury.
  9. Obejrzyj mapę Roczna suma opadów atmosferycznych na Ziemi.
  10. Odpowiedz na pytanie: W których miejscach świata są najwyższe a w których najniższe opady?

Podsumowanie

  1. Przeczytaj wypunktowany tekst ze str. 106.
  2. Rozwiąż w zeszycie zadanie 3 str. 107 z podręcznika.

Dla chętnych

Rozwiąż w zeszycie zad.  str. 107 z podręcznika

Konsultacje (pytania do nauczyciela): Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.