- Szczegóły
- Marta Korszeń
- Kategoria: Klasa VI
- Odsłony: 1024
KLASA VI
30.03.2021 r.
Temat: Праздник Пасхи – tradycje Wielkanocne
Przeczytaj poniższy tekst i zrób słowniczek z wypisanych wyrażeń.
Очень важный христианский и семейный праздник в Польше и в России - это
Пасха. У обоих народов есть традиция красить яйца. В России пекут куличи и
готовят пасху из творога. А в Польше готовят „мазурки” и „бабы”, и красят
„писанки”. В России в праздник Пасхи люди приветствуют друг друга словами:
„Христос Воскресе!”, на которое отвечают: „Воистину Воскресе!”
Пасха-
семейный праздник-
традиция красить яйца-
пекут куличи-
готовят пасху, „мазурки” и „бабы” -
красят „писанки”-
люди приветствуют друг друга-
„Христос Воскресе!” - „Воистину Воскресе!”-
Wysłuchaj i obejrzyj filmik o Wielkanocy. Odpowiedz na pytanie z nagrania: Что
означают буквы ХВ?
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=w_oyLtZSQz8
Obejrzyj prezentację i na jej podstawie zrób notatkę w zeszycie na temat: Wielkanoc
w Rosji. LINK: https://prezi.com/sqewsqaoskri/wielkanoc-w-rosji/
Posłuchaj Wielkanocnej piosenki. Staraj się zrozumieć jej ogólny sens.
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=r_GgMpRcLdI
- Szczegóły
- Marta Korszeń
- Kategoria: Klasa VI
- Odsłony: 1126
KLASA VI
23.03 2021 r.
Temat: Какие СМИ ты любишь?
Czytanka na ocenę.
Przeczytaj wyrażenia dotyczące plusów i minusów komputera (Internetu). Podziel je
na dwie grupy: ПЛЮСЫ i МИНУСЫ.
Odszukaj w tekście z ćw.8 trzy główne role jakie pełnią mass media (telewizja, radio,
prasa, Internet)?
Zapoznaj się z ramką pod ćw.11 i wykonaj ćw.12
PRACA DOMOWA: Na podstawie tekstu z ćw.8 w 5 zdaniach napisz: Какие СМИ
ты любишь и почему? (Które mass media lubisz i dlaczego?) Pamiętaj, że do mass
mediów nie należy poczta i telefon! W wypowiedzi możesz używać zwrotów typu:
Я думаю, что… - myślę, że…
Я считаю - uważam
По моему мнению – moim zdaniem
Pracę prześlij do oceny.
Przeczytaj informacje z niebieskiej ramki, zwróć uwagę na adresy rosyjskich stron dla
dzieci i młodzieży. Zajrzyj do nich w wolnym czasie, może znajdziesz coś dla siebie.
26.03.2021 r.
Temat: Мне нравится этот сайт - пишем e-mail
Zadania dotyczą działu 5
Czytamy maila z ćw. 13, przetłumacz następujące wyrażenia:
компьютер сломался
починить компьютер
пользоваться Интернетом
я нашёл сайт
стихи
пословицы
компьютерный зал
бродить по Рунету
Odpowiedz na maila według punktów zawartych w ćw. 13. Każdą informacje
zaczynaj pisać od nowego akapitu. Używaj słów i wyrażeń podanych w ćwiczeniu.
Pamiętaj, aby zachować formę maila (powitanie, rozwinięcie wszystkich punktów,
pożegnanie, podpis). Pamiętaj, że piszesz w imieniu Borysa.
PRACA DOMOWA: Stwórz krzyżówkę z hasłem: СРЕДСТВА МАССОВОЙ
ИНФОРМАЦИИ. Wykorzystaj słówka z działu 5. Pracę prześlij do oceny do 30
marca.
- Szczegóły
- Marta Korszeń
- Kategoria: Klasa VI
- Odsłony: 1041
KLASA VI
09.03.2021 r.
Temat: Tworzymy stopień wyższy przymiotników.
имя прилагательное - przymiotnik
средняя степень прилагательных - stopień wyższy przymiotników
Zapoznaj się z żółtą ramką pod ćw.5
Jak tworzymy stopień wyższy przymiotników?
Przez dodanie do tematu przyrostka -ее
Przez dodanie do tematu przyrostka -е
Za pomocą przyrostka -ше
Zmiana tematu
Przez dodanie do stopnia równego wyrazów: более (bardziej), менее
(mniej).
W ramce masz przykłady, więc robiąc zadania korzystaj z nich. W razie trudności
z nowymi słowami skorzystaj ze słownika (удобный-wygodny, дешёвый-tani,
плохой-zły, хуже-gorszy).
Wykonaj zadanie 6 i 7. W ćw. 6 w miejsce kropek wpisz odpowiednie słowo nie
zmieniając jego formy!
Dla utrwalenia przepisz przykłady stopniowania przymiotników z ramki do
zeszytu, a końcówki zaznacz kolorem.
Zwróć uwagę na konstrukcje:
интереснее (чего?) - ciekawsze (od czego?)
интереснее чем (что?) - ciekawsze niż (co?)
PRACA DOMOWA: Utwórz stopień wyższy od następujących przymiotników:
интересный, удобный, маленький, хороший, высокий, молодой, красивый,
низкий, плохой, далёкий, дорогой, сладкий.
12.03.2021 r.
Temat: Средняя степень прилагательных – упражнения
Uzupełnij przysłowia stopniem wyższym przymiotnika. Postaraj się je
przetłumaczyć na język polski.
1. Старый друг (хороший) ........................... новых двух.
2. Здоровье (дорогой) ............................ золота.
3. Дождливое лето (плохой) ........................... осени.
4. (Большой) ........................ дела, (маленький) .............................. слов.
5. Слово человека (острый) ................................ стрелы.
6. Был у друга, пил воду, показалась (сладкий) ............................. мёду.
Słowa z nawiasów przetłumacz na język rosyjski.
1. Игорь (jest niższy) ................................ своей жены на пять сантиметров.
2. Эта повесть (jest ciekawsza) .................................., чем та, которую я читала летом.
3. Говорят, чем (dalej) ................................ в лес, тем (mniej) ......................... дров.
4. Почему у меня один наушник играет (ciszej) ......................., чем другой?
5. В деревне воздух (jest czystszy) ............................, чем в городе.
6. Мой ноутбук (jest tańszy) ................................, чем мобильник моего брата.
7. Моя мама (jest młodsza) ............................ папы на семь лет.
8. Заказное письмо (jest droższe) ................................, чем простое.
9. Новый компьютер Саши работает (szybciej) ............................., чем старый.
10. Эта марка (jest większa) ................................ и (piękniejsza) ............................., чем та.
- Szczegóły
- Marta Korszeń
- Kategoria: Klasa VI
- Odsłony: 1001
KLASA VI
19.03.2021 r.
Temat: Работа с текстом „Без почты, телефона, СМИ нельзя обойтись”
Przeczytaj podane w ćw.8 nagłówki i przetłumacz je na język polski. Czytając tekst
„Без почты, телефона, СМИ нельзя обойтись” dopasuj nagłówki do
poszczególnych części tekstu.
Na podstawie tekstu z ćw. 8 wykonaj ćw.9
Zapoznaj się z żółtą ramką pod ćw.9 (Jak wyrażamy zdanie na jakiś temat). Sporządź
notatkę w zeszycie.
PRACA DOMOWA: Wykonaj ćw. 10 (zdania dokończ zgodnie z treścią tekstu z
ćw.8). Naucz się czytać fragmentu tekstu (do wyboru są następujące fragmenty: tekst
1, tekst 2 i 3, tekst 4 i 5).
- Szczegóły
- Marta Korszeń
- Kategoria: Klasa VI
- Odsłony: 1012
https://drive.google.com/file/d/1N1Qj3-Vi7Qlqs1tItTtQJygvM8KZR7iu/view?usp=sharing